torsdag 22 maj 2008

Vilka kompetenser efterfrågas i samhället?

I mitt första inlägg (se nedan) ställde jag några frågor, bland annat "Vilket samhälle utbildar vi för?" och "Vilka kompetenser efterfrågas?". Det finns en hel del forskning kring detta, och därifrån hämtar jag följande sammanställning:

Samhället efterfrågar människor som...
- aktivt söker kunskap
- vill kontinuerlig utveckling
- tar vara på möjligheter
- är motiverade att lära
- kan fokusera uppsatta mål
- har positiv inställning
- kan anpassa sig
- är lojala
- kan delge andra sin kunskap
- är flexibla
- kan samarbeta
- kan se sammanhang
- är problemlösare
- är kreativa
- har goda kunskaper om omvärlden
- kritiskt ifrågasätter


Finns det något av det jag skriver ovan som du tycker är oviktigt att kunna? Är det så att skolan, generellt sett, idag utbildar barn och unga för att lära sig hur man skaffar sig kompetens inom områden som efterfrågas i samhället? Jag skulle vilja kalla det som står ovan för att ha livskompetens. Det finns mycket mer att inkludera i begreppet, men jag skulle kortfattat vilja påstå att intellektuellt arbete, kreativitet och personlig utveckling går hand i hand. 

Hur skapar man en sådan skola? Ja, framförallt så räcker det inte med att "bara snacka". Man måste ha konkreta metoder för hur det ska göras. Men det får bli mer om det en annan dag. Nu ska jag ägna tiden åt att bedöma lärarstudenters uppsatser - dvs de lärare som ska arbeta med våra barn i framtiden. Tillägnar de sig sådan kompetens som gör att de kan utbilda barn och unga för framtidens samhälle?  

Etiketter:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida