EU har definierat
åtta nyckelkompetenser för livslångt lärande. Med kompetens menar EU kunskaper, färdigheter och attityder. Enligt EU är nyckelkompetenser det som människan behöver för personligt välbefinnande, för att kunna delta i sociala sammanhang och för att kunna vara en aktiv medborgare som är anställningsbar.
Nyckelkompetenser fungerar på många olika plan, de kan överföras från ett sammanhang till ett annat och är en förutsättning för att ha framgång i kunskapssamhället.
Jaha, och vem vill inte ha framgång? (och då menar jag inte att framgång är lika med pengar). Det låter för mig i varje fall som att skolan borde titta lite närmare på vad dessa nyckelkompetenser är. Just lärare ägnas särskild uppmärksamhet i texten från EU (se länken). Innehållet är att det inte går att undervisa om nyckelkompetenser på ett traditionellt sätt. Lärare behöver lära sig att arbeta mer med varandra och tillsammans med lokala aktörer samt lära sig hantera grupper som består av väldigt olika barn som har olika förutsättningar av en eller annan anledning. Lärare behöver då kompetensutveckling så att de lär sig hantera nya utmaningar.
Vilka är då nyckelkompetenserna?
- kommunikation på modersmålet
- kommunikation på främmande språk
- matematisk, teknisk och grundläggande vetenskaplig kompetens
- digital kompetens (yes! )
- lära att lära
- social och medborgerlig kompetens
- initiativförmåga och företagaranda
- kulturell medvetenhet och kulturella uttrycksformer
Det tycker jag låter som att det ligger i linje med den skola som vi planerar för i Ban Phe.
Etiketter: pedagogisk grundsyn
0 kommentarer:
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida