tisdag 3 juni 2008

Lite svar - från diskussioner på andra forum

Det är ganska intressant det här med att starta en blogg - en hel del läser den, men få kommenterar i bloggen. Kommentarerna hamnar ibland på andra forum, antagligen sådana forum där man känner sig mer hemma för att diskutera. Det är helt OK - som ni kanske förstår använder jag också nätet till annat än att skriva på min egen blogg. Men det är kul att se att flera har hittat den! Hoppas ni fortsätter följa vad jag skriver - ska försöka variera innehållet så gott det går med lite utav varje (detaljer allteftersom de faller på plats). Följande är något av det jag snappat upp på annat forum. 

Diskussion 1: Att inrikta sig på skolpengen tycker jag är en bra idé. Varför kan en del kommuner låta skolpengen följa med och inte andra? Det handlar nog om vilken vilja man har i kommunen, och vilket tryck det är från föräldrar. Om skolpengen ska följa eleven, vad är det som hindrar att den följer eleven till Thailand, oavsett vilken kommun man bor i? Här borde föräldrar ligga på mer för att skapa en debatt i sin egen kommun.

Diskussion 2: När det gäller att hålla priserna nere så kommer jag senare den här månaden att presentera något av det som jag håller på och undersöker - dvs underlag för ekonomiska kalkyler. Låt mig bara säga så här - om man kan anses vara det som Statistiska Centralbyrån har kommit fram till är "Medelsvensson" (två löner, en på 22.000/mån och en på 28.000/mån) så borde det inte vara några problem att förlägga semestern till Thailand 6 veckor, låta barnen gå i svensk skola, betala boendet hemma och ändå få en slant över till sådant som man vill göra med familjen när man har semester.  

Diskussion 3: I dagsläget kanske det finns betydligt fler svenskar i Pattaya än i Ban Phe, men vi tror att svenskar mer och mer kommer att söka efter något annat sorts liv när de åker till Thailand än  det som finns på de traditionella turistorterna. Som det ser ut runt Ban Phe idag (en hel del internationell exploatering på gång - bland annat svensk - förhållandevis rent och snyggt, särskilt Laem Me Phim, enkla men MYCKET goda restauranger, samt mångaThailändska turister på helgerna, vilket borgar för att det förblir ganska genuint thailändskt) så är vi övertygade om att det är en riktig satsning att starta skola just här. Det här området kommer att växa snabbt! (jag är inte säker på att vi som har hus här vill det, men om området ändå exploateras så kan det väl vara en fördel om det finns en bra skola i området).  

Diskusison 4: Nej, det finns ingen sanktionerad svensk skola i Thailand, och frågan är om det någonsin kommer att bli en sådan. I ett inlägg nedan förklarar jag varför det troligtvis inte kommer att bli så. 

Det finns nog en anledning till att en av de största utlandsskolorna i världen (Sanuk School på Koh Lanta) inte heller har tillstånd. Men det betyder inte att undervisningen på svenska skolor bedrivs lite hur som helst. Jag tror att de flesta svenska skolor som finns i Thailand har bra standard och duktiga lärare. Men det är ingen av de andra skolorna som har det vi har - dvs två personer i ledningen som har erfarenheter av att vara med och arbeta tillsammans med några av de bästa skolorna och förskolorna i Sverige, driva IT-utveckling i skola och lärarutbilding, samt har goda kontakter med flera aktörer som bedriver skolutveckling i Sverige. Jag vill nog påstå att Lars-Eric och jag har en unik kombination. Vårt mål är inte att tjäna pengar, inte heller att kunna bosätta oss i Thailand och  starta en skola för att vi behöver försörja oss - vårt mål är att förverkliga en pedagogisk idé som handlar om att utbilda barn och unga för den kompetens som behövs för att leva på 2000-talet.

Diskussion 5: Någon föreslår "en svensk skola i Thailand, många filialer". Ja, det är en god idé. Från min sida finns samarbetsviljan - jag är helt för ett samarbete med andra svenska skolor i Thailand, och har också erbjudit mina erfarenheter och tjänster till en av de skolor som står i startgroparna och som startar höstterminen 2009. Men om det ska vara filialer - det tål att tänkas på. Om man är en filial  eller franchise så är man bunden att följa vissa regler. Jag skulle inte ha några problem med att "följa regler" om det var t ex Jensen Education eller Viktor Rydbergs skola som ville att vi startar en filial i Ban Phe (se tidigare inlägg). Det beror på att deras idéer till stor del sammanfaller med våra. Den pedagogiska idén är det absolut viktigaste - varför tror ni att jag ägnat så mycket tid åt att skriva om just den nedan? Samarbetsviljan med andra svenska skolor finns från vår sida, frågan är bara hur det ska se ut. Jag är positivt inställd till en community av svenska skolor i Thailand (hoppas isf bara att det löser sig med uppkoppling, även på öarna och på fastlandet efter kl 17.00 på dagarna). Men en community bygger på att det måste finnas ett gemensamt intresse för en gemensam idé där man över tid också formar ett gemensamt sätt att göra saker på. Vari består vårt gemensamma intresse för att ha en svensk skola i Thailand? Jag tycker det är en bra fråga att börja med om man skulle starta en comunity av något slag, och finns det andra som är intresserade så är jag mer än villig att samarbeta med andra svenska skolor i Thailand.


0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida