måndag 2 juni 2008

Två goda exempel på framgångsrika skolor

Imorgon bär det av till Thailand för min del. Jag ser fram emot att träffa mina kontakter på plats och få svar på en del av de frågor som hopar sig när man vill starta skola i Tahiland. Förhoppningsvis får jag mer information på plats än via Internet vilket jag hoppas kunna förmedla till er via bloggen. Men innan jag åker tänkte jag skriva lite om två friskolor i Sverige som har lyckats väldigt bra, trots att man som friskola oftast har mindre pengar att röra sig med då kommunen ofta gör vissa avdrag innan skolpengen flyttas över till friskolan (och en friskola får inte ta ut några avgifter från föräldrarna).

Det finns några mycket väl fungerande friskolor i Sverige, som kommunala skolor skulle kunna lära mycket av. Jag tänkte nämna två. Den ena är Jensen Education och den andra Viktor Rydbergs skolor. Lars-Eric Uneståhl, som är min samarbetspartner i  det här projektet har anknytning till båda dessa skolor. De två skolorna har lite olika inriktning, men båda driver sin verksamhet utifrån en vision och en tydlig pedagogisk idé.

Jensen Education har en pedagogisk idé som de kallar för Träning för verkligheten vilket innefattar kunskapsutveckling, personlig utveckling, ordning och uppförande och livsfärdigheter. "Genom en individanpassad pedagogik ger vi varje elev förutsättningar att klara av de utmaning som krävs för att nå egna mål och uppsatta kunskapsmål" (från hemsidan). De har vunnit flera utmärkelser.  Pesonalens, elevernas och föräldrarnas "nöjdhet" mäts på en femgradig skala där de får betyget 4,5. Jensen grundades 1996 och har idag utbildning för sammanlagt 4 300 elever, främst gymnasium och vuxenutbildning. Till hösten startar de en F-9 grundskola i Stockholms innerstad.

Viktor Rydberg skolor utgår ifrån att hjärnan vill ha roligt där verksamheten genomsyras av att akademiska prestationer och kreativitet går hand i hand. "Att med eleven i centrum förmedla kunskap med en pedagogik som utgår från elevens förutsättningar och hjälper eleven såväl att utveckla sina sociala och kreativa förmågor som att lägga en stabil grund för fortsatta studier i gymnasiet" (från hemsidan). Skolan startade av två mammor vars barn inte trivdes i skolan. Detta berättar de om i en intervju i förra månadens nummar av M Magasin (nr 5, 2008). Skolan har sedan dess kommit att bli något av en elitskola där de ungdomar som antas till gymnasiet har högsta möjliga betyg. Grundarna beklagar i viss mån detta, det var inte så det var tänkt från början. Men en friskola får inte välja vilka elever man tar emot. Grundskolan, Viktor Rydbergs Samskola, drivs sedan 2004 av VRG och har ca 500 elever. 

Syftet med skolan i Ban Phe är inte att starta en elitskola. Vi vill att det ska vara en skola för alla. I varje fall alla barn vars föräldrar är i området runt Ban Phe i Thailand under en längre eller kortare tid. Alla svenska föräldrar har inte möjlighet att semestra i Thailand, men en hel del föräldrar tar chansen att ge sig själva och sina barn en upplevelse för livet, kanske ta ut sin förldrarledighet och under en tid leva ett liv som inte är möjligt hemma. Ett liv som för de flesta är betydligt billigare än att leva i Sverige, även om det kostar att ha sina barn i svenska skola i Thailand. 

  

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida