tisdag 27 maj 2008

Mål i skolan

En skola måste vara inriktad mot att eleverna ska nå läroplanens mål. Fast det är en ganska grannlaga uppgift i skolan, eftersom läroplanen har 749 mål. Men de flesta skolor har ju rätt lång tid på sig, närmare bestämt 10 år.

När jag är i skolan slås jag av att vissa mål är mycket enklare än andra när det gäller att bedöma elevernas prestationer. I kursplanen för matematik i årskurs 5 står det att: "Eleven ska kunna förstå och använda begreppen addition, subtraktion, multiplikation och division samt kunna upptäcka talmönster och bestämma obekanta tal i enkla former". Lätt som en plätt - jag ger dem ett prov. 

Och så kommer jag till kursplanen i samhällskunskap och då står det att ett mål att sträva mot är att eleverna: "Förstår orsakerna till internationella konflikter samt innebörd och konsekvenser av fredssträvan och internationell samverkan på olika områden". 

Häpp! Jag tror inte att jag själv har uppnått det målet. Jag konstaterar att det är inte lätt att vara lärare. Trots det finns det många lärare som lyckas med väldigt mycket. Så gott som alla elever lär sig multiplikationstabellen (förr eller senare, om de har gott stöd från lärare och föräldrar), och en del lär sig förstå orsakerna till internationella konflikter. Det senare är ju dock inte ett mål som alla måste uppnå, utan ett mål att sträva mot. Men visst vore det roligt att sätta ribban högt för alla!

Jag konstaterar att man kan  ha mycket idéer när man inte befinner sig i den så kallade "verkligheten". Verkligheten kanske visar upp en sida som jag idag inte har en aning om existerade. Men jag väljer att fortsätta tro på att det blir en skola i Ban Phe, och att jag äntligen får förverkliga mina pedagogiska idéer.  

Etiketter:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida