onsdag 28 maj 2008

Reggio Emilia-inspirerad förskola?

En del av er som skickat in intresseanmälan till oss har barn som ännu inte är i skolåldern. Finns det intresse för en förskola? Om det skulle bli en förskola, och om jag fick bestämma, så skulle den vara inspirerad av pedagogiken och filosofin i Reggio Emilia.

Reggio Emilia är en stad i norra Italien där hela kommunen är engagerad i de kommunala förskolorna. Reggio Emilias pedagogik bygger på delaktighet och utforskande och är i större grad ett förhållningssätt än en metod. Det finns en förskola i Bangkok som arbetar efter den här filosofin och många förskolor i Sverige. Sverige är det land som idag har störst erfarenhetsutbyte med Reggio Emilia.

Barn ses som intelligenta och kompetenta på olika sätt. Vi är alla olika, vi har inte alla samma slags intelligens, men alla är på något sätt intelligenta och kompetenta inom något område. Det finns ett värde i att människor är olika. "Ett barn har 100 språk" är ett uttryck som förknippas med Reggio Emilia, vilket innebär att människor har många olika sätt att uttrycka sig på.

Det estetiska i tillvaron tillmäts stort värde och barnen utmanas att producera fantastiska bilder tillsammans med konstnärer och pedagoger.

Begreppet "lyssnandets pedagogik" innebär att vara lyhörd för och respektera barns teorier, dvs hur barn uttrycker sina teorier om världen. När barn finns i ett sammanhang där de känner engagemang och är intresserade av det som händer, där läraren lyssnar in var barnet befinner sig, kan läraren och miljön utmana barnet att gå ett steg längre i sitt lärande.

I svensk förskola finns det inga individuella lärandemål där förskolebarn ska bedömas och utvärderas utifrån sina prestationer. Det gör det inte i Reggio heller. Målet är istället att skapa en verksamhet som stöttar barns lärande utifrån deras intressen där alla barn inte nödvändigtvis behöver göra samma sak. Utvärdering av verksamheten är centralt, men man bedömer inte enskilda barns prestationer, som man gör i skolan. 

Personalen arbetar mycket med dokumentation och reflekterar dagligen kring bilder och anteckningar som görs i den dagliga verksamheten, vilket innebär att det lärande som sker blir synligt på ett annat sätt än när man "bara pratar" om det. Många förskollärare vittnar om hur de har fått ny geist i sitt arbete efter att de börjat arbeta på det här sättet.

Om det finns intresse och underlag för en sådan förskoleverksamhet, kommer det kanske i framtiden att finnas två förskolor i Thailand som är inspirerade av förskolor i Italien. Reggio Emilias pedgogik och filosofi har faktiskt blivit en slags social, internationell rörelse där fler och fler länder (inte minst USA) upptäcker hur fantastiskt det kan vara att arbeta med små barn när man som pedagog intar ett annat förhållningssätt till såväl barns lärande som sitt eget. De förskollärare som jag träffar och som börjat arbeta på det här sättet har hittat ny arbetsglädje. 


0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida