torsdag 5 juni 2008

YouTube och skolan

Ikväll har jag talat med en förälder som inte är så nöjd med den skolan som barnen gått i när de var på semester i utlandet nyligen. Semestern var fantastisk, men skolan hade ett och annat att önska - brist i lärarnas kompetens, brister i organisationen, ingen ordning och reda var några av de saker denna förälder  tog upp. Det låter som det man ofta hör om skolor i Sverige. Jag undrar vad ungdomarna här hemma säger om sin skola. 

Sedan åkte jag för att tanka bilen. Jag stötte på två 15-åriga killar som stod och hängde vid den lokala macken. Den ena säger:
- Vad ska vi göra nu då?
Jag ser min chans, och går fram och säger:
- Ni kan väl prata med mig lite. Kan inte ni berätta vad ni gör när ni är ute på Internet?
De bara tittar på mig, sådär lite konstigt. De känner ju inte mig.
- Är ni ute på YouTube nånting?
- Jaaa. Självklart!
- Tittar ni bara, eller lägger ni ut filmer också?
- Nä, det är både ock.
- Får ni göra filmer i skolan som ni lägger ut?

Fyra ögonbryn höjs och hakan trillar liksom ner lite grann. De ser ut som om de skulle vilja säga "är du inte klok", men de verkar vara väluppfostrade pojkar som inte säger sådana saker till en tant och svarar bara:
- Näää...inte i skolan.
- Ni kanske undrar varför jag frågar, men jag håller på och forskar om det här med varför skolan inte är så kul för ungdomar i er ålder.
- Wow! Bra att nån gör det. Det behövs verkligen!

Om inte skolan är en plats dit eleverna längtar att gå, så finns det en risk att de ägnar sig åt annat som de tycker är mer meningsfullt. Och om inte skolan är meningsfull för eleverna, så kommer den i längden inte att vara meningsfull för lärarna heller.






Etiketter:

1 kommentarer:

Klockan 9 juni 2008 kl. 07:36 , Blogger Hans sa...

"Om inte skolan är en plats dit eleverna längtar att gå, så finns det en risk att de ägnar sig åt annat som de tycker är mer meningsfullt. Och om inte skolan är meningsfull för eleverna, så kommer den i längden inte att vara meningsfull för lärarna heller."

-Mitt i prick!

-Nu får du nog börja citera dig själv under rubriken "Veckans tänkvärda ord"! :o)

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida